Светски дан потрошача обележава се од 15. марта 1983 године. Али зашто?
Џон Ф. Кенеди је 15.марта 1962. године у Конгресу САД-а предложио четири основних права потрошача: Право на безбедност, Право да потрошач буде информисан, Право на избор и Право да буде саслушан. Конгрес је његов предлог и прихватио.
Две године од првог обележавања Светског дана права потртошача, Генерална скупштина УН је усвојила Директиве УН за заштиту потрошача. Оне су обухватиле принципе осам потрошачких права поред четири Кенедијева права потрошача, на предлог Потрошачке Интернационале, налазе још четири; Право на задовољавање основних потреба, Право на обештећење, Право на образовање и Право на здраву животну средину.
У обраћању Конгресу, Кенеди је тада рекао:
“ Потрошачи по дефиницији укључују све нас… Они су највећа економска група, која утиче и на коју утиче готово свака јавна и приватна економска одлука. А ипак, они су једина значајна група…чији се погледи често не чују”
Џон Ф. Кенеди
Како је Центар ФОРУМ обележио 15. март?
Центар за заштиту потрошача ФОРУМ ,од почетка свог оснивања 2002. године обележава Светски дан потрошача. И након 22 године циљ је остао исти, поштовање основних потрошачких права потрошача, едукација трговаца и најважније едукација потрошача.
15. март је ове године био обележен подизањем свести наших потрошача о актуелним проблемима који се тичу непоштовања Закона о заштити потрошача од стране ЕПС-а, због чега више хиљада домаћинстава у 21. веку, живи без електричне енергије. Цео текст прочитати кликом на ЛИНК
Активности запослених у Центру за заштиту потрошача ФОРУМ, које се тичу едукације потрошача сада су биле реализоване и на терену. Потрошачи су могли, у преподневним часовима у центру Ниша, од нас добити едукативни материјал под називом УПУТСТВО ЗА ПОТРОШАЧЕ. Упознали смо наше суграђане са темама које сматрамо битним, као што су Рекламације и Куповина на даљину или Уговор закључен на даљину.
Упутство за потрошаче- РЕКЛАМАЦИЈЕ
Упутство за рекламације садржи одговоре на питања као што су : Кадa се подноси рекламација, Када је роба саобразна, Како се може поднети рекламација, Које су обавезе трговаца, Шта одговор трговца мора садржати, Који су рокови за решавање рекламација и, можда најбитније питање, ШТА АКО ТРГОВАЦ НЕ ПРИХВАТИ ВАШУ РЕКЛАМАЦИЈУ.
Упутство за потрошаче- Куповина и уговори закључени на даљину
С обзиром на све већу куповину преко интернета, сматрали смо да је веома битно да потрошачи буду упознати са својим правима и обавезама код овакве врсте куповине или закључивања уговора. Упутство садржи информације о дужностима трговца, шта када се предомислите након куповине или уговора закљученог на даљину, шта ако немате изјаву о одустанку, на кој начин долазите до повраћаја новца и када се не може користити право на одустанак.
ФОРОГРАФИЈЕ СА УЛИЧНЕ АКЦИЈЕ
Потрошачи су имали прилике да гледају и гостовање правног саветника и једног од оснивача Центра ФОРУМ, господина Перицу Стојчева на ТВ Зона плус. Он је говорио о томе колико потрошачи познају своја права, у којој је мери наш Закон о заштити потрошача усклађен са законима у Европи, све већој заступљености куповине преко интернета од стране младих, као и погодностима и манама такве врсте куповине. Такође говорио је и о обавези ЈКП да оснују комисије за решавање рекламације у којима ће бити и представници евидентираних Удружења за заштиту потрошача. Можете погледати гостовање кликом на ЛИНК